איך ניתן להבין את החלטת בנק ישראל על הגדלת מרכיב ריבית הפריים במשכנתא?

בנק ישראל יצא בהודעה בו הוא מאפשר להעלות את משקל ריבית הפריים במשכנתא.  איך החלטה זו יכולה להשפיע עלינו?

ראשית, מהי בכלל ריבית פריים?

בנק ישראל הוא הבנק של הבנקים. הוא מלווה כספים לבנקים המסחריים, והם בתורם מלווים את הכספים לנו הלקוחות. הריבית היומית שבה בנק ישראל מלווה לבנקים המסחריים נקראת ריבית בנק ישראל והיום היא הריבית הנמוכה ביותר שהייתה בשוק בעשורים האחרונים – 0.15%.

כדי שלבנקים יהיה כדאי להלוות ללקוחות שלהם כספים, עליהם לדרוש מרווח כדי שהם יוכלו להרוויח מעל מה שהם משלמים לבנק ישראל. המרווח המוסכם היום בשוק הוא 1.5%.

ריבית הפריים היא ריבית בנק ישראל + המרווח. בעת כתיבת שורות אלו ריבית הפריים היא 1.5+0.15=1.65%

המשכנתאות בישראל בדרך כלל ניתנות במספר אופנים.

ניתן לקחת מסלול בריבית קבועה שהיא מספר קבוע לאורך חיי ההלוואה למשל 4%. בריבית קבועה הסיכון בדרך כלל מאוד נמוך כי אם למשל עולה הריבית של בנק ישראל אז הריבית של המשכנתא אינה משתנה. גם אם האינפלציה עולה ריבית זו אינה משתנה.

ניתן לקחת במסלול צמוד לאינפלציה. למשל מדד+3%. במסלול זה אם האינפלציה עולה הרי גם תשלומי הריבית עולים.

ניתן לקחת במסלול צמוד לפריים. למשל פריים+1%. זה אומר שאם הפריים הוא 1.65 היום אז הריבית במסלול זה היא 1+1.65=2.65 אחוז. ריבית הפריים היתה נמוכה מאוד בשנים האחרונות אבל אם תנאי המשק ישתנו היא יכולה גם לעלות. שינוי בריבית הפריים יכול להעלות מאוד את התשלומים החודשים ולכן מסלול זה נושא סיכון אם אכן מצפים לעליית ריבית.

בעבר, מכיוון שעליית ריבית הפריים היתה יכולה להשפיע דרמטית על היקף התשלום החודשי, בנק ישראל הגביל את מסלולי המשכנתא כך שלא יהיה יותר משליש מההלוואה צמוד לריבית הפריים. כעת, כנראה עקב ציפיות לריבית נמוכה בנק ישראל החליט להתיר הגדלת המשקל של מסלול ההלוואה בריבית הפריים.

לכל מלווה החלטה זו יכולה להיות במשמעות אחרת. ראשית, חשוב מאוד לברר האם ההלוואה שלנו היא כבר קרובה יחסית לסיום. בגלל שיטת שפיצר שבה משלמים קודם את הריבית ורק אחר כך את הקרן, אם ההלוואה שלנו היא ותיקה יתכן שכבר לא נשאר לנו הרבה ריבית לשלם. שנית, אם ההלוואה היא צעירה מאוד ויש לה עוד שנים ארוכות אז בעתיד כן תתכן הגדלת ריבית ואז יש סיכון עתידי.

לכן מאוד חשוב להתייעץ עם מומחים בתחום כדי להבין האם כדאי לנו לשנות את הרכב המשכנתא שלנו בימים אלו. יש לערוך סימולציות בהנחות שונות של מה יקרה לריבית בעתיד כדי להבין איך ההחלטה תשפיע על התשלומים החודשים שלנו.

מה משפיע על מחיר המשכנתא שלנו?

  1. אחוז הריבית
  2. משך ההלוואה

כדי להבין את מחיר ההלוואה שאותה אנחנו לוקחים (או מחיר המשכנתא) אני ממליצה לבקש מהבנק את הסכום הכולל עלינו יהיה להחזיר של קרן וריבית נכון להיום על פני תקופת ההלוואה. אם הבנק מציע לנו כמה אפשרויות שונות להרכב ההלוואה הרי שהסכום של ריבית והקרן שיצטברו במהלך החיים יאפשרו לנו להשוות בין האפשרוית.

מזמינה אתכם לצפות בסרטון שהכנתי בנושא מה חשוב לדעת כשלוקחים הלוואה!

שלכם

יעל

ד"ר יעל הדס, בוגרת דוקטורט בכלכלה פוליטית וממשל, אוניברסיטת הרווארד, ראשת התכנית לכלכלה בבית הספר הבינלאומי במרכז הבינתחומי הרצליה, ומנהלת הוצאת שוקן.

*אין לראות באמור המלצת לקיחת משכנתא. יש להתייעץ עם מומחי משכנתאות כדי לקבל המלצה המתאימה לכם באופן אישי.

מאמרים נוספים שכתבתי: