איך להסביר את מגבלת התקציב המשפחתי לילדים

אתמול קראתי פוסט של אמא שביקשה עזרה כיצד להסביר לילדים קטנים (גיל 7 ומעלה) על מגבלות התקציב המשפחתי.
 
אז הנה ההצעה שלי –
 
בשירו המקסים "הדרך שלא נבחרה" מתאר רוברט פרוסט הלך ביער שצריך לבחור באחת משתי הדרכים בפיצול (קישור לשיר בתגובות). ההלך מהסס ומתלבט, כי ברור לו, שכאשר יתמסר לדרך אחת, לא יוכל לבחור יותר בדרך השניה. השיר הזה, אותו למדתי כתלמידת התואר הראשון בספרות אנגלית באוניברסיטת תל אביב, נשאר איתי עשרות שנים.
 
והנה יום אחד הבנתי, שאני יכולה להשתמש בו להסביר את אחד הנושאים הכי מורכבים והכי קשים אך גם הכי חשובים בכלכלה, הנושא הנקרא – עלות ההזדמנות opportunity cost.
 
המושג עלות ההזדמנות אומר שבכל בחירה שנעשה, מסתתר ויתור. אם החלטנו לרכוש מוצר, הרי שבגלל שתקציבנו מוגבל, לא נוכל לרכוש מוצר אחר. אם החלטנו לצרוך היום, משמעות הדבר, שיהיה לנו חיסכון קטן יותר לצריכה עתידית. כלומר כל דרך שנבחר, אפילו היפה ביותר ביער, משמעה לוותר על דרך אחרת, פשוט כי המשאבים שלנו, גם זמן וגם כסף, הם משאבים מוגבלים.
 
 
אני מציעה להשתמש בעיקרון הזה כשרוצים להסביר לילדים שהתקציב מוגבל אבל לעשות זאת בדרך מעשית. בדיוק כמו ההלך ביער, שעמד מול הדרכים המתפצלות, ובחר אחת מהן, הילד שלנו צריך לעמוד מול בחירה אמיתית שבתוכה טמון ויתור.
 
איך לעשות את זה? אני ממליצה שהחל מגיל 6 או 7 להתחיל לתת לילדים דמי כיס (בגילאים האלו 20 שח לחודש זה מספיק, בגילאים גדולים יותר להעלות ל 50 או 100 שח בהתאם לשימושים שנצפה מהם לעשות בכסף – ממתקים, משחקים, בילויים. כמובן שאם הם צריכים לקנות צהרים בבית הספר, אז זה חייב להתווסף לסכום). כאשר הולכים לקניון הילדים לוקחים איתם את הכסף וצריכים להחליט אם הם רוצים לקנות או לא. כאשר הכסף שלהם, הם יצטרכו לבדוק מחירים, לראות את זה בתוך התקציב, ואם זה לא בתקציב, לתכנן כיצד לנסות לחסוך למטרה הגדולה ממה שיש בידיהם כעת.
 
את השיטה הזאת ניסיתי על הילדים שלי, והיא עבדה מצויין לאורך השנים – תוך כדי למדנו על צריכה, חיסכון, השקעה, חיסכון לטווח ארוך והשוואת מחירים.
 
וזאת ההזדמנות להזכיר שבקרוב אפתח את סדנת מושגים בסיסיים בשוק ההון מספר 4 – סדנה להנגשת מושגים כלכליים שכולם צריכים לדעת בדרך נעימה ומהנה! מי שרוצה להצטרף מוזמן בקישור הבא:
 

מאמרים נוספים שכתבתי: