סיכום שנה ראש השנה תשפד 2023

לפני ארבע שנים הכרזתי מעל כל במה אפשרית, בעיקר דיגיטלית, שהידע הכלכלי צריך להיות של כולם. לא רק של הסטודנטים שלי באוניברסיטאות מובילות בארץ ובעולם. אלא ממש של כולם.
אבל איך עושים את זה? יצאתי למסע, שהמצאתי כל שלב בו בעצמי, פיתחתי אותו תוך כדי אינטראקציה עם כל מי שהיה מוכן לשמוע, להקשיב, ולשוחח איתי בעניין.
אני ממש גאה, שהשנה הבאתי את המיזם הזה לכדי מימוש אמיתי. כי מה זה בדיוק כלכלה לכל?
זה אומר שבכל גיל ובכל שלב בחיים, אנחנו צריכים להיות יכולים לדבר כלכלה. וברור שילד לא ידבר כמבוגר, אבל ממש כמו שחשבון בכיתה א' זה לא מתמטיקה 3 או 4 או 5 יחידות בי"ב וזה לא תואר במתמטיקה, ויחד עם זאת כולם עוסקים בחשבון ובמתמטיקה בכל שנות לימודיהם בבית הספר, אז הכלכלה צריכה להיות בדיוק אותו הדבר.
ובהתחלה, פשוט צעקתי את החלום הזה כפי שממליץ Yuval Abramovitz בהרצאותיו ובספריו, אותם אני חובבת בעיקר כי הם מניעים לפעולה, וכל מיני אנשים שמעו, אבל לא ממש זז משהו.
ואחר כך, הצלחתי לייצר הרצאה על הלוואות, שאליה הגיעו חמישה אנשים במתנ"ס בפתח תקווה, ועוד הרצאה על איך לדבר עם ילדים על כסף אליה הגיעו (רק) שתי חברות וחבר במרכז מתחברים בהרצליה ועוד הרצאה על כל מה שחובה לדעת על כסף שאליה הגיעו ארבעה עוברי אורח תמימים שקראו פוסטים שלי ברשת והגיעו להרצאה במרכז הצעירים בתל אביב.
ואחר כך הצטרפתי לקהילת עוברות ושוות והתחלתי לתת הרצאות בהתנדבות לבנות הקהילה שרצו להבין בכסף.
ואחר כך פרצה הקורונה, והתחלתי לתת תכנית שבועית בערוץ של אורלי וגיא בשם כלכלה לכל, ועשיתי את זה במשך שלושה חודשים – להסביר לציבור את הכלכלה בתקופת הקורונה, מה עושה הבנק המרכזי והממשלה, איך זה צריך לעזור לאנשים ומה צריך לדעת על משכנתאות ויותר מזה על דחיית משכנתאות, את התכנית הזאת הפקתי, ערכתי, הגשתי והנחיתי יחד עם ראיונות של אורחים שונים שהזמנתי, וכל הפרקים עלו לערוץ היו טיוב שלי, כאשר שני פרקים עלו לערוץ היו טיוב של בנק ישראל ובמקביל התחלתי לתת הרצאות שונות בהתנדבות בזום בעיקר לקהילות של בוגרי רייכמן, וקהילות של ישראלים בחו"ל ובערך כל מי שהיה מוכן לשמוע.
ולאט לאט פיתחתי את התכנים, שהתפתחו מהרצאה אחת, לסדנה בת שלוש הרצאות, לסדנה בת ארבע הרצאות, וגיליתי את קהל המכינות הקדם צבאיות – שלהם נתתי הרצאות שהלוואי שמישהו היה נותן לי כשהייתי בגילם. וכל זה הגיע לפיתוח התוכן של קורס אקדמי שלם בן 13 מפגשים של שעה וחצי.
ואין כל ספק שהשנה הזאת אני הוכחתי את הטענה שלי, שכלכלה יכולה להיות נגישה לכולם. כי זה מה שעשיתי במיזם כלכלה לכל Economics For All מספטמבר האחרון:
* הרצאה ל 170 עובדות ועובדי חברת הי טק בינלאומית שביקשה לא לפרסם את שמה משום מה. העובדים התחברו מהארץ ומחו"ל.
* סדנה בת שלוש פגישות לקהילת ההורים של מאמאדע: הורות מבוססת-מדע – על איך לחשוב על כסף בהקשר של חיסכון לילדים וחינוך פיננסי לילדים – היו עשרות משתתפים בסדנה.
* סדנה על הלוואות במסגרת האון טור של קהילת עוברות ושוות, כמעט כל מי שהגיעה לסדנה סיפרה שהגיעה כי הבנק הציעה לה הצעות שלא הבינה וגרם לה לקבל החלטות שלא היתה מרוצה מהן בנושא הלוואות.
* הרצאה על הפסיכולוגיה של ההשקעות במסגרת האון טור של קהילת עוברות ושוות – היו מעל מאה מאזינות.
* הרצאה לקהל 120 משתתפות צעירות המתנדבות בעמותת שוות, במסגרת התרומה לקהילה של בנק הפועלים Bank Hapoalim בה דיברתי על מושגים בסיסיים כלכליים שכל אישה צעירה חייבת לדעת כדי להתנהל נכון כלכלית ולצמוח כלכלית.
* הרצאה לקהל של משלחת סטודנטים לחו"ל שרצתה לדעת על כלכלת ישראל – לכבודה פיתחתי הרצאה מרתקת על "מארץ המדבר לארץ הסטארטאפ" כלכלת ישראל מההתחלה ועד היום.
* ועוד הרצאה שאני קוראת לה הרצאה עם ערך מוסף – דברים שחשוב לדעת על הכסף שלנו – לעובדי חברת הייטק בינלאומית עליה עוד אכתוב פוסט בנפרד – פעם ראשונה ממש לייב בהייטקס (עד עכשיו הייתי בזום) שהגיעו אליה כמה עשרות מעובדי החברה במקום ועוד כאלו שהתחברו בזום.
* פיתחתי ולימדתי קורס אקדמי מלא של חינוך פיננסי מרמת הפרט לרמת המדינה, הבוגרים של הקורס שלי ידעו גם להתנהל כלכלית וגם לבקר את ההתנהלות הכלכלית של הממשלה על ידי ניתוח התקציב וההתנהלות הכלכלית של בנק ישראל אפילו שהם לא כלכלנים. הקורס ניתן בבית הספר הבינלאומי באוניברסיטת רייכמן בשפה האנגלית.
* סדנה לילדים בגילאי 9-13 וסדנה לנוער בגילאי 14-18 – הילדים והנוער למדו איתי מה זה היצע וביקוש ומה זאת כלכלת שוק, מה זה ריבית ואיך פועל בנק מסחרי ובנק מרכזי של מדינה, מה כתוב על תלוש המשכורת, מה זאת הבורסה, מהי אגרת חוב ומהי מניה, ואיך חוסכים לטווח רחוק וכל זה בארבע פגישות זום.
*ממש לאחרונה השתתפות מאוד פעילה בפודקסט גורי כיס של Shaul Amsterdamski.
וכל זה קרה, כשמסביב יהום הסער, המדינה גועשת ורועשת ואני איתה בכל שבוע בהפגנות, וכלכלה לכל היא מיזם שהקמתי אבל עדיין לא העיסוק היומיומי שלי, אלא אני עוסקת בשוטף בהוצאה לאור של ספרים ובהוראה אקדמית ובניהול תכניות אקדמיות באוניברסיטה, ואני גם אמא של שלושה בנים שתמיד צריכים את אמא שלהם אפילו שהם נערים.
אז אני מסכמת את השנה שעומדת להסתיים כשנה מקצועית מרתקת ומרגשת, ואני מסתכלת קדימה לשנה הנכנסת בתקווה שאמשיך לתרום מקצועית בכל תחומי העשייה שלי, ואת מדינת ישראל שלי אני מברכת שהרעש והגעש יסתיימו כבר, ונמצא את דרך המלך לחיות כאן ביחד בשלום, בחברה שיוויונית וצודקת, שנותנת מקום לכל אזרחיה בלי הבדל דת גזע מין ומגדר ונותנת חופש בחירה וחופש יצירה חיובי לכל אזרחיה.