מחשבות אחרי מפגש שני של סדנת מושגים בשוק ההון שפיתחתי

 
כשהתחלתי לחשוב על להנגיש את הכלכלה לציבור, לא היה לי ברור בכלל איך לעשות זאת. מה הציבור צריך לדעת בדיוק? מה כדאי לכלול ועל מה לוותר? לא היתה שום הדרכה בנושא או ספר לימוד. אני יודעת שאני פוסעת בשדות לא חרושים ואני צריכה לחרוש את הדרך בעצמי. אז בהתחלה דיברתי על זה. חשבתי שצריך לכתוב מאמר לעיתון שיסביר כמה זה חשוב. אבל האמת שזה נראה לי משעמם. אז אני אכתוב מאמר, אז מה יקרה? מה אני הראשונה שאומרת את זה? בטח אני לא האחרונה.
אז החלטתי להתחיל עם הרצאה אחת. ובהרצאה ההיא, שנתתי בבית בגבעתיים לגמרי בהתנדבות לקבוצת צעירים שפגשתי בדוכן שבוע הספר וקנו ממני את הספר כלכלה בקומיקס, נתתי הרצאה של שעתיים שהיתה עמוסה בטירוף, ואז הבנתי כמה שהנושא מורכב.
אז התחלתי לנסות לשווק את ההרצאה הזאת די בחוסר הצלחה הייתי אומרת, אבל הבודדים שקנו כרטיסים דווקא אמרו לי שיש כאן משהו שכדאי לפתח. חוסר ההצלחה נבע גם מהעניין שלא היה לי זמן לשיווק בכלל והייתי צריכה להחליט איך לחלק את הזמן שלי. ואז הבעיה הזאת, זמן, פתאום נפתרה, בזכות משבר הקורונה והפסקת הפעילות לכמה חודשים בהוצאה, ואז עשיתי את תכנית הפייסבוק כלכלה לכל, והוזמנתי פתאום לתת הרצאה מול תכנית חינוכית של תלמידים, והשקעתי באתר אינטרנט מקצועי המרכז את הפעילות שלי, ופתאום היתה תחושה שדברים זזים. גם הקורונה גרמה לעליית המודעות של כולם בנושא הבנה כלכלית, וגם זו היתה רוח גבית רצינית.
אז עכשיו אני מעבירה את הסדנה שיצרתי "מושגים בשוק ההון". בשבוע שעבר היה המפגש השני הנושא היה שוק ההון והבורסה. האמת, שכשאני רואה מה ייצרתי אני ממש ממש גאה כי אחרי המון מחשבה ומאמץ הצלחתי לבדל את עצמי מהסדנאות האחרות שמשווקות בשוק. למה? כי בניגוד לבתי ההשקעות המציעים סדנאות במטרה להביא לקוחות שישקיעו אצלם, או לאוניברסיטאות המלמדות את התיאוריה והמודלים שלפיהם מתמחרים מניות בשפה מתמטית מסובכת המיועדת לאנשי מקצוע, אני לוקחת את כל הידע העשיר שלי מ 12 שנה של היותי סטודנטית לכל התארים האפשריים בכלכלה באקדמיה, ועוד שנים של ניסיון הוראה והוצאה לאור, ופשוט מתרגמת אותו לשפה נהירה לכולם בתוספת המון סיפורים היסטורים מרתקים. למשל הסיפור של התפתחות כסף הנייר באיטליה, או סיפורה של חברת מזרח הודו ההולנדית, החברה הראשונה בעולם שגייסה הון תמורת מניות, או איך התחילה הבורסה בניו יורק (ידעתם שהיא התחילה מתיאום מחירים בין 24 סוחרים מתחת לעץ הבטנווד ברחוב וולסטריט 68 בניו יורק?), או הסיפור על שר האוצר הראשון של ארה"ב, אלכסנדר המילטון, שהשתמש באגרות החוב כדי לממן את חובות מלחמת העצמאות. הסיפור הכי מרגש בעיני הוא סיפור החדשנות המדהימה של ג'ק בוגל שהקים את קרן ואנגארד ועל כן חסך למשקיעים האמריקאים כ 175 מליארד דולר בדמי ניהול (על פי חישוב של האנליסט אריק בלכונס מבלומברג בשנת 2016 שאף חישב שעד 2023 ההון שיחסך בדמי ניהול יהיה טריליון דולר).
על ג'ק בוגל אמר וורן באפט – אם אי פעם ירצו להעמיד פסל לזכר מי שתרם הכי הרבה למשקיע האמריקאי, האדם הראוי להנצחה זו הוא ג'ק בוגל.
כיף גדול גם ללמד קבוצה של אנשים ונשים צעירים וצעירות שהגיעו לסדנה ומקבלים כלים שיעזרו להם להבין את העולם הכלכלי במשך שנים ארוכות! נהנית מהשאלות של כולם שכל אחת מהן היא כבר בסיס לפוסט עתידי באתר שלי כי לכל שאלה התשובה יכולה להתפתח לעוד ועוד ידע.
בנתיים אם עשיתי לכם חשק להתעניין בכלכלה אספר שאתר כלכלה לכל משתתף במבצעי שופינג אי אל אז מה לא תבואו לבקר? ההרצאות הדיגיטליות שלי ב 50% הנחה והספרים ב 40% הנחה. ואני מוסיפה תמונת מסך מרגשת של מסרון שקיבלתי ממשתתפת בסדנה שלא יכלה להגיע וקיבלה הקלטה לצפיה מאוחרת…
 
פורסם בפייסבוק 9.11.2021